MSD Nobivac Case study Motorcycle
BRANDING — Discovery | Future identity and position | Portfolio strategy
CREATIVE — Advertising | Corporate design | Campaign design | Video/photography | Video/photography | Web design | Copywriting | Packaging design 

Nobivac
Merck Animal Health

BAKGRUND

MSD Animal Health erbjuder veterinärer, uppfödare, husdjursägare och myndigheter ett brett sortiment av veterinärmediciner, vacciner samt lösningar och tjänster för djurhälsa. MSD Animal Health är dedikerat till att bevara och förbättra djurs hälsa, välbefinnande och prestation.

www.msd-animal-health.com

UTMANINGEN

Utmaningen var att förvandla 12 globala produktvarumärken till ett enda övergripande varumärke. Att skapa en enhetlig position och identitet som förenade världens största utbud av vacciner för sällskapsdjur.

MSD Nobivac Case study Logo

VARUMÄRKESPOSITIONERING

‘Protecting strong bonds’. Vänskapsband är avgörande för vårt välbefinnande. De ger energi, glädje och tröst. Även när vi inte tänker på dem är de där och gör livet rikare och mer njutbart. Nobivac skyddar dessa band. Det varumärket omfattar ett av världens bästa smådjursvaccin. Nobivac ger det viktiga skydd som håller banden starka.

När du väljer Nobivac-vacciner och tillhörande tjänster kan du vara trygg med att du får en väl fungerande och pålitlig lösning som skyddar de djur du bryr dig om, précis som du vill. Några av världens mest värdefulla band beror på just det.

BILDSPRÅK

Innan Nobivac använde MSD Animal Health tekniska argument i all sin produktkommunikation. Den nya varumärkespositionen, ‘Essential protection for essential bonds’, behövde ett mer emotionellt budskap i kombination med fakta och siffror. En ny bildbank byggdes upp för att uppfylla det behovet.

MSD Nobivac Case Study Package

TAKTIK / RESULTAT

En ny varumärkesplattform togs fram utifrån vår metod ‘Brand Asset Management’ och workshops med team från åtta ledande marknader. Kreativa förslag och kommunikationskoncept presenterades sedan för gruppen. Det ledde till en ny och stark grafisk identitet och en positionering som fokuserar på bandet mellan husdjuret och människan.

Lokala marknader använde den nya varumärkes-plattformen och den globala identiteten för digital och annan kommunikation, både för det övergripande varumärket Nobivac och för enskilda produkter.
Alla förpackningar kodades i olika färger för att särskilja produkterna. Färgerna, tillsammans med ikoner och bilder, hjälpte till att förmedla varumärkeslöftet: ‘Essential protection for essential bonds’. Vi utvecklade också grafiska riktlinjer tillsammans med Nobivac för att skapa en enhetlig global bild av varumärket.

Att bygga ett globalt varumärke

Nobivac A plus M

Nobivac bildbank

Nobivac packaging by A plus M

Nobivac förpackningar

Se mer kundcase

Hur man får ett varumärke att skilja sig från mängden

Hur vi möter en snabbväxande marknad inom luftrening